Média, nyilvánosság, reprezentáció – Házidolgozat

Kiss Dorottya az SZTE Budapest Média Intézet Kommunikáció- és médiatudomány szakának hallgatója pár hete megkeresett, hogy szeretne a blogomról írni házidolgozatot. Skype-on keresztül meginterjúvolt, majd most megküldte nekem a munkáját. Az engedelmével szeretném megosztani itt a viszgamunkáját, mert szerintem nagyon érdekes, jól sikerült írás, amire egyébként jelest kapott. :) Kicsit hosszú, de érdemes elolvasni.

“Mi emberek mindig is vágytunk arra, hogy kitűnjünk valamivel a minket körülvevő egységből, mindig is szerettük volna megmutatni magunkat. A technikai megvalósítás lehet festészet, építészet, szobrászat, írás, költés és megannyi más, egyre több és több a lehetőség. A XXI. században az internet ad erre új lehetőségeket: a blogolás az új önkifejezési forma.

De mi is az a blog? Szótárban nem fogjuk megtalálni a jelentését, lévén nehéz definiálni valamit, ami épp kialakulóban van. A blogra mondhatjuk, hogy amolyan internetes naplóféle, ami folyamatosan frissül, de ezzel szinte semmit nem árultunk el róla. A blog az író és a hozzászólások egymásra hatásával folyamatosan alakuló, fejlődő, bővülő írások összessége, amelyek bizonyos időközönként jelennek meg. A bejegyzéseket gyakran nevezik post-nak, a hozzászólásokat pedig comment-nek, az angol eredeti kifejezést használva. Valójában három nagyobb csoportot különböztethetünk meg, a tartalmuk alapján: a tematikus blogot, az énblogot, és a céges blogot.
Sokszor azonban nem egyértelmű, hogy miről is van szó, az általam választott blog is keveredése a három típusnak. Többek közt ezért is esett rá a választásom amellett, hogy amikor témát kerestem, mindenképpen valami hasonló tematikájút szerettem volna választani, mivel úgy gondoltam könnyebb egy olyan mőfajjal dolgoznom, ami alapvetően közel áll hozzám. Nem vagyok lakberendező, csupán lassan költözés előtt állok, és mint minden nőnemű humanoid már előre szeretem nézegetni a szép bútorokat, kiegészítőket, és persze mások jól berendezett lakásait, hogy ötleteket merítsek. Ezután csak találnom kellett egy felületet, ami megfelel a kritériumoknak. A típusok keveredése mellett, megfogott az oldal légköre, amit valahogy úgy lehetne leírni, hogy élvezetes tanítás.
Néder Melinda lakberendező blogja korántsem mondható hétköznapinak, és nem csak a kevert stílus miatt. A blog.otherside.hu mind a három típust ötvözi: híreket, lakberendezési tanácsokat és ötleteket kapunk, a szerző szakszerű magyarázataival a színes képekhez, és megnézhetjük Néder Melinda referencia munkáit, sőt az elérhetőségét is megkapjuk, ha szívesen megbíznánk lakásunk berendezésével. Ezzel a mixszel valószínűleg bárkinek szólhat, akit érdekel ez a téma, mert élvezetes olvasmányt jelent akkor is, ha az embernek nincs anyagi kerete megvalósítani a látottakat (de ötletet biztosan tudunk meríteni egy kis csinosításhoz). Szólhat a szakmának is, hiszen a kiállításokról és trendekről széleskörű tájékoztatást kapunk, így egy kevésbé jártas kolléga megtanulhatja, hogy mire is kell figyelnie a jövőben.
De ki az a lakberendező, mit csinál, és miért nem belsőépítész? Sajnos sokan keverik a két foglalkozást, úgyhogy először ezt vizsgálom meg. A belsőépítész végzettsége felsőfokú, míg a lakberendezőé középfokú, és míg az előbbi lakásokkal, közösségi terekkel, építészettel és sok egyéb mással is foglalkozik, addig egy lakberendező inkább lakásokra specializálódott szakember. A lakberendező feladata tehát nagy vonalakban az, hogy az általunk megálmodott otthont megvalósítsa, és a szakértelmével segítsen minket, segédkezzen az életvitelünknek megfelelő tér kialakításában, valamint lebeszéljen minket a hozzánk vagy az otthonunkhoz nem illő, nem praktikus dolgokhoz való ragaszkodásról. Ez sok kreativitást igénylő munka, amit kombinálni kell jó emberismerettel, türelemmel, ízléssel, fejlődni tudással és sok szakértelemmel. És ezzel valójában még alig mondtunk el valamit.

A blog 2008 augusztusában jött létre, és azóta gyakorlatilag folyamatosan üzemel. 2008-ban jelölték a Legjobb idegen nyelvű (nem angol nyelvű) blog díjára, a Blogger’s Choice Awardson, ahol a bloggerek szavazati alapján választanak díjazottat több különböző kategóriában. A blog valójában a lakberendező hölgy honlapjának egy része, mintegy háttér országként jött létre. A vele készített rövid interjúban elmondta, hogy a blog létrehozásának eredeti célja az volt, hogy aki lakberendezőt vagy lakberendezési témában keres, az minél előbb rátaláljon. A weboldal ugyanis flashben készült (vagyis az egész honlap animált), ami széppé, látványossá és könnyen kezelhetővé teszi, viszont a keresők egyelőre nem képesek a címszavakat megtalálni. A Google csak 2008-ban kezdett el azzal foglalkozni, hogy a kereső alkalmas legyen a Flash honlapok tartalmának keresésére is, de ez a mai napig még gyerekcipőben járó probléma, ugyanis a kereső csak szövegekben keres, a képeket értelmezni nem tudja. Egy blog ezzel szemben, mivel rengeteg témát dolgoz fel az adott tematikában, így szinte bármire is keresünk (kulcsszavak), nagyon valószínű, hogy erre az oldalra találunk rá először. Ezt nevezhetjük keresőoptimalizálásnak, vagyis, hogy optimalizáljuk a körülményeket a kereső számára, hogy könnyebben ránk találjon.

Néder Melinda: „Szóval marketing célja volt leginkább, másodsorban pedig mivel benne vagyok a témában, egy kis népízlés nevelés. :)”

Személyes véleményem szerint ránk is fér, és ezzel nem azt mondom, hogy sok embernek rossz az ízlése, egyszerűen a rengeteg megoldás és a hatalmas kínálat a bőség zavarát eredményezi. Így aztán sokszor rosszul választunk, a vedd-meg-most-sőt-vegyél-kettőt akciók sem segítenek sokat, hogy harmonikus és ízléses otthont teremtsünk.

De kinek is szól mindez? Letudhatnánk egyszerűen annyival, hogy a lakberendezés a felsőosztálybeliek luxusa, akik kényelemből kiadják valakinek a bebútorozás ügyét. Ez talán igaz volt valamikor, de mára elfogadott és megfizethető apró fényűzés lett a szürke hétköznapok megszépítésében. Sajnos a blogot olvasók személye rejtve marad mindenki előtt, egyelőre ugyanis, akárcsak a weboldalaknál, nem áll rendelkezésre olyan mérőeszköz, ami a látogatók anyagi helyzetét, életkorát, foglalkozását, és egyéb személyes tényezőket mérni tudna. Erre pluszban jön még, hogy valaki csak kikapcsolódásképpen olvassa a blogot, vannak, akik lakberendezőt keresnek, akadnak, akik ötleteket gyűjtenek, vagy egy kapcsolódó weboldalról tévedtek át ide. Így aztán az egyetlen adat, ami elmond valamit, azok a megrendelők adatai, akik a blogon keresztül veszik fel a kapcsolatot a tulajdonossal. Ezek az emberek, mint megtudtam Melindától, 25-40 év közötti fiatalok, általában friss házasok vagy
kisgyerekesek, legtöbbször középosztálybeliek. Ha belegondolunk ez logikus is, hiszen a blog kinézete, és Melinda stílusa dinamikus, modern, minimalista, ami a fiatalabb korosztály elvárásaival és ízlésével harmonizál. A bejegyzések témaválasztásai is ezt a stílust viszik tovább, álljon itt néhány példa:

“Trendi radiátorok a Caleido-tól, Divat és inspiráció, Dzsungel Kollekció a fürdőbe
Modern lakásbelsők, Ötletes otthon, Luxus tapéták 3D hatással, Kreatív díszek”
Nem meglepő az sem, hogy pont a kisgyermekesek és friss házasok állnak a középpontban, az ő életükben jött el ugyanis egy fészekrakó korszak, illetve az időszak, amikor már kicsi a lakás és ideje költözni, ehhez van szükségük segítségre.

Egyébként az egész blog designját, témaválasztásait tulajdonosa határozta meg, és készítette el, ezért aki őt választja, biztos lehet abban, hogy amit kapni fog, az megegyezik a látott stílussal. Főleg, hogy Néder Melinda otthonát is megcsodálhatjuk, és ennél jobb referenciát azt hiszem, senki sem találhat. Mint megtudtam, a blog kinézete általában évente cserélődik, afféle óév végi megújulásként. A jelenlegi design legfontosabb eleme az élénkzöld, és az ezüst kombinációja, a betűk pedig sötétszürkében és feketében játszanak. Ez tér vissza az írásokban, a menükben, az időpontokban, a fejlécben, vagyis az egységes stílust nem csak a lakberendezésben, de a blog kinézetében is folytatja az alkotó. A postokat nem csak időrendi, hanem tematikus besorolásban is megtalálhatjuk, vagy ha valami konkrétumot keresünk,
akkor az oldal tetején lévő kereső van a segítségünkre.

Fontos apróság, hogy ha döntöttünk, hogy Néder Melinda kezébe tesszük otthonunk szakszerű kialakítását, azonnal el is érhetjük telefonon vagy e-mailben, láthatjuk, hogy éppen elérhető-e Skype-on.

Egy másik menüpontban ajánlásokat találunk másik, hasonló témájú, vagy kapcsolódó blogokra. Ezek a következők:

  • – Blanka Baba Blogja: Az oldal egyik rendszeres látogatójának blogja kislányáról és önmagáról.
  • - Budapet: Kisállat eledel és felszerelés nagykereskedelem weboldala.
  • - Design Pumpa: Mindenféle hasznos, de leginkább haszontalan, viszont mindenképpen új találmányokat összegyűjtő blog
  • - Elit Alice: Hasonló kacatgyűjtő blog, de női szemmel
  • – Idióta kacatok: Hasonló gyűjtő blog, de ide már hasznos kacat nem kerülhet be.
  • – Individum Blog: Énblog, némi színtudatossággal és lakásenergetikával.
  • – Nigro akvarisztikai blogja: Akvárium berendezés és víz alatti kertészkedés fanatikusoknak.
  • – PinkTsunamii: Építészeti design és érdekességek gyűjtő blogja
  • – Thirteendesign: Kortárs design férfiszemmel.

Egyértelmű, hogy olyan blogokkal és oldalakkal van összefonódása, amelyek hasonló tematikában, illetve a modern szárnyai alatt működnek. Az első kettő kivétel talán, ezek valószínűleg ismeretségi alapon kerülhettek be az ajánlások közé. De a többi mind a szépítéssel, építéssel, lakberendezéssel, csinosítással, iparművészettel vagy ezek kombinációjával foglalkozik. A skipintro.blog.hu oldalon az egyik májusban megjelent post részletét is megtalálhatjuk, az eredeti oldalra mutató linkkel együtt, mivel az oldal célja a kultúrával foglalkozó blogokból összegyűjteni a legérdekesebbeket. Találhatunk még Néder Melindáról és első munkájáról egy cikket a www.otthon.hu oldalon, amelyben első otthonát mutatják be, a tervező kifejezéseivel és gondolatmenetével. Sőt van aki ismeretlen ismerősként rögtön a kedvenc oldalává avatta a lakberendezési blogot (antigyespresszans.blogspot.com). Az ingatlamnedzser.hu oldalon akváriumokkal és azok elhelyezésével kapcsolatban olvashatjuk Melinda cikkét.

Azt mindenképpen elmondhatjuk, hogy a blog és tulajdonosa közízlésformáló szerepben tündökölhetnek, egy keresőbe beírt „lakberendezés” címszó az előkelő második oldal elejére adja ki az oldalt. Azért előkelő, mert előtte csak hivatalos, a témával foglalkozó oldalak jelennek meg, civil felület nem. Személy szerint bátran ajánlom ezt a felületet bárkinek, aki szórakoztató olvasmányokra vágyik, lakberendezési vagy otthonteremtési tippeket szeretne, vagy csak megnézné, hogy mi is a divat manapság.

Felhasznált oldalak:

  • http://blog.otherside.hu/?cat=27
  • http://www.itmegoldasok.hu/blog/arhivum/107-A-Flash-honlapok-es-a-kereses-csapdaja.html
  • http://rgstudio.hu/kereso-optimalizalas/keresooptimalizalas-folyamata
  • http://ingatlanmenedzser.hu/lakberendezes/20081210_akvarium_a_lakasban_hol_lesz_a_legj
  • obb_he.aspx
  • http://antigyespresszans.blogspot.com/
  • http://www.otthon.hu/2006_julius/20060701/hazivizsga_
  • http://skipintro.blog.hu/2009/05/04/neder_melinda_milanoi_butorkiallitas_2_resz
  • http://www.otherside.hu/!

Köszönöm!

Related Posts with Thumbnails
Oszd meg

Comments Closed

4 comments

  1. Timuska

    Ez annyira jól sikerült iromány, hogy még az én blogomon is megjelentetném :-))) (még rólunk is (Blankablog) említést tesz a dolgozatban :-)))
    Nagyon gratulálok, ügyes vagy!
    Csak így tovább!


  2. Post author
    Meli

    Mármint Dórinak gratulálsz, ugye? :) Nem én írtam. :)
    De tényleg nagyon jó kis iromány, attól függetlenül, hogy erről a blogról szól. :)

  3. Timuska

    Voltaképpen neki gratulálok, hogy megírta :-) Neked pedig, hogy ilyen ügyi vagy, hogy lelkiismeretesen írod, csinálod a blogot, a munkáid pedig szépek … stb :-))

Comments are closed.