Kedvenc klasszikusaim – Eames klubfotel és lábzsámoly

Eames klubfotel és lábzsámoly

Eames klubfotel
Tervező: Charles Eames (1907-1978)

Charles Eames egyik interjújában így vallott bútorairól: “…a szék végső megoldását akkor találom meg, ha abban egy élő teremtményt ismerek fel”. Charles Eames több évtizedes kutatásainak, kísérletezéseinek megkoronázásaként alkotta meg 1956-ban Billy Wilder amerikai filmrendező ötvenedik születésnapjára a ma már klasszikus pihenőszékét.
A kagyló három rózsafa lemezből áll, bőrkárpittal és öntött alumínium talppal. Kényelmet és kifinomultságot sugall – ennek tulajdonítható, hogy a 20. század egyik klasszikus darabjává vált, egy olyan életforma szimbólumává vált, amelyben a kényelem, az elegancia, az új iránti fogékonyság a hétköznapi élet alapértékeivé váltak.
Charles Eames 1907-ben született. 1924 és 1926 között építészetet tanult a St.Lous-i Washington Egyetemen. A ’30-as évek elején építészeti praxisa mellett egyre többet foglalkozott bútortervezéssel. A technika iránti csodálata, kísérletező kedve és a forma iránti érzékenysége termékeny talajra talált a mindennapi használati tárgyak világában. 1937 és 1940 között az időszak vezető formatervezői művészeti iskolájának, a Cranbrook Akadémia kísérleti tervezés tanszékének vezetője volt. Itt olyan tervezőkkel, művészekkel dolgozhatott együtt, mint a finn Eero Saarinen vagy Harry Bertoia. Az Akadémián ismerkedett meg későbbi feleségével Ray-el, aki a ’40-es évek elejétől aktívan részt vett a bútorok kialakításában. 1941-ben Eero Saarinennel közösen tervezett hajlított furnér bútorokért a New York-i Modern Művészetek Múzeumában rendezett ‘Organikus Design a lakótérben’ versenypályázaton két díjat is nyertek. 1946-ban kiállított furnér székeire a Herman Miller cég felfigyelt, megvásárolta bútorainak gyártási jogát és egyben támogatta további kutatásait.
A negyvenes évek elejére hosszas kísérletezések eredményeként kiérlelődött Eames bútortervezési módszere és jellegzetes organikus formavilága. A kor technológiájának korlátait figyelembe véve furnérból vagy fából készült székeit olyan rendszerként fogta fel, amelyek elemekből épülnek fel. Az első pillantásra bonyolult íves téri formákat – az organikus rendszert – apróbb részekre bontotta fel, amelyeket fém, rendszerint acélvázra erősített fel, amely egyben attraktívabb megjelenést is kölcsönzött a bútordaraboknak. Eames módszere nagyfokú hasonlóságot mutatott Alexander Calder amerikai szobrász 1940-50-es években készült fém szobraival.

Eames klubfotel

Related Posts with Thumbnails
Oszd meg
2282 0 aug 24, 2008

Comments Closed